Metku.net

MetkuMods
It is currently 15.09.2019 23:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 13.11.2007 20:22 
Offline
Junior Modder
Junior Modder

Joined: 16.10.2007 22:14
Posts: 5
Millä työkalulla pitäis akryylia työstää? Isä, ite kusipäitten herra veti semmosessa jollain porasahalla ja onnistu vetää sen ihan vinoon ja se osa on paskana. Se akryyli muovi on 5mm paksuu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 20:46 
Offline
Super Modder
Super Modder

Joined: 16.07.2006 22:14
Posts: 865
Miten liittyy elektroniikkaan. Työstä dremmelillä vaikka.

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 21:02 
Offline
Mini Modder
Mini Modder

Joined: 09.07.2007 12:05
Posts: 86
Ei oikein liity elektroniikkaan.

Itse olen ihan pistosahalla pienihampaisella terällä työstänyt, mutta jälki oli miellyttävää vasta hionnan jälkeen.

Haiskahtaa tuo alotus katkeralta vuodatukselta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 21:48 
Offline
Junior Modder
Junior Modder

Joined: 01.10.2006 16:06
Posts: 21
Oma kokemukseni akryylin työstämisestä kertoo sen että jos on iso pala niin menee helposti pienihampaisella puusahalla. pienemmät palat vaikka rautasahalla tai lehtisahalla, nämä tosin tahtovat lämmetä sahatessa jolloinka jälki ei kovin siistiä ja työstö jokseenkin hankalaa. Toki nuo kaikkein ohuimmat akryylit halkeavat sahatessa mutta niille sitten voi käyttää mattopuukkoa.

Tuosta dremelillä työstämistä ei ole kokemuksia muutakuin sen verta että hyvin taitaa sulattaa tuon työstettävän akrylin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 23:05 
Offline
Mini Modder
Mini Modder

Joined: 09.07.2007 12:05
Posts: 86
Smuli wrote:
Oma kokemukseni akryylin työstämisestä kertoo sen että jos on iso pala niin menee helposti pienihampaisella puusahalla. pienemmät palat vaikka rautasahalla tai lehtisahalla, nämä tosin tahtovat lämmetä sahatessa jolloinka jälki ei kovin siistiä ja työstö jokseenkin hankalaa. Toki nuo kaikkein ohuimmat akryylit halkeavat sahatessa mutta niille sitten voi käyttää mattopuukkoa.

Tuosta dremelillä työstämistä ei ole kokemuksia muutakuin sen verta että hyvin taitaa sulattaa tuon työstettävän akrylin.


Rautasahaa tuetaan. (ja jesaria ja kuumaliimaa noin niikun yleensä :D)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 00:26 
Offline
Super Modder
Super Modder

Joined: 28.01.2002 10:31
Posts: 941
Location: Tuusula, Finland
Rautasahalla saa hyvin leikattua, samoin muilla pienihampaisilla sahoilla kuten pistosahalla. Vannesaha on varsin loistava laite, mutta ikävä kyllä sellaista ei ihan jokaisella ole käytettävissä, itsellänikin vain satunnaisesti.

Dremelin teristä työstöön käy jyrsinterät ja sirkkelin terää muistuttava pyöreä hammastettu metallilevy. Tietty ihan tavalliset Dremelin katkaisulaikatkin toimivat, mutta niillä pitää olla varovainen ettei terä sula kiinni.

Puukolla taikka mattoveitsellä tuota voi jossakin määrin vuolla, mutta kovin kätevää se ei ole.

Aukotuksia liittimille sun muille olen tehnyt muunmuassa poraamalla 25mm kuppiporalla tai ihan vaan pienellä poranterällä reikiä vieriviereen ja lopuksi jyrsinyt poranterän laidalla välit pois.

Sellainen porakoneeseen laitettava "sahaterä" ei ole kovin kätevä akryylin tai polykarbonaatin työstössä. Tuollainen terä tuntuu lähtevän hyvin herkästi ajelehtimaan väärään suuntaan.

Yleensäkin noiden muovien työstämisessä kannattaa ensin kokeilla eri työstötapoja johonkin hukkapalaan että löytää juuri kyseiselle muovityypille sopivimmat menetelmät. Mitä kovempaa muovia työstää, sitä varovaisempi saa olla ettei työstettävä kappale lohkea taikka muuten vaurioidu. Pehmeät ja joustavat muovikappaleet taas työstyvät välillä liiankin helposti joten niiden kanssa tarvitsee taas huomioida eri asioita.

Leikkuupintojen viimeistelyyn käy vaikkapa hiomapaperi, ihan tavallinen taikka esim dremelin hiomapaperilaikka. Myös kuumentamalla esim sytkärillä tai kuumailmapuhaltimella saa ihmeitä aikaan.

_________________
StiNgeR Web - http://koti.mbnet.fi/~stinger/
OpenStreetMap - http://www.openstreetmap.org/

hyrava@IrcNet


Top
 Profile  
 
PostPosted: 14.11.2007 16:29 
Offline
Mini Modder
Mini Modder
User avatar

Joined: 25.01.2007 23:13
Posts: 72
Mikumi wrote:
Millä työkalulla pitäis akryylia työstää? Isä, ite kusipäitten herra veti semmosessa jollain porasahalla ja onnistu vetää sen ihan vinoon ja se osa on paskana. Se akryyli muovi on 5mm paksuu
Mullaki faija veti vihasena ja meni niin vinoon ku voi ikinä mikään mennä.. perkele


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 16:33 
Offline
Senior Modder
Senior Modder
User avatar

Joined: 23.12.2005 20:37
Posts: 321
Location: Hämeenlinna, Finland
Opetelkaa ite tekemään?

_________________
Main rig: Asus M2A-VM, AXP X2 5600+, 4 GB, 250GB+500GB, 8800GT, 500W , Samsung 24" wide. HP Compaq nx9105, Asus Eee 1008HA
<willek> (perusrauta + peruskäyttis)/massevakio = ihmeelliset ongelmat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 21:11 
Offline
Super Modder
Super Modder

Joined: 28.01.2002 10:31
Posts: 941
Location: Tuusula, Finland
M@sse wrote:
Opetelkaa ite tekemään?

Aivan! Sitten ei enää voi syyttää kuin itseään jos joku menee reisille.

_________________
StiNgeR Web - http://koti.mbnet.fi/~stinger/
OpenStreetMap - http://www.openstreetmap.org/

hyrava@IrcNet


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 21:46 
Offline
Mini Modder
Mini Modder
User avatar

Joined: 25.01.2007 23:13
Posts: 72
StiNgeR wrote:
M@sse wrote:
Opetelkaa ite tekemään?

Aivan! Sitten ei enää voi syyttää kuin itseään jos joku menee reisille.
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän! ja sit meni reisille..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 22:43 
Offline
Regular Modder
Regular Modder
User avatar

Joined: 17.03.2006 00:14
Posts: 187
Location: Pori *** CPU: Intel E8400 RAM: 4 Gigabytes HDD: 596 Gigabytes GFX: 8600 GTS
Eicca wrote:
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän!....


varmasti.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 22:55 
Offline
Mini Modder
Mini Modder
User avatar

Joined: 25.01.2007 23:13
Posts: 72
qwerty wrote:
Eicca wrote:
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän!....


varmasti.
Mikä oli? Ei oo pakko uskoo.. En kyl tajuu mitä tossaki oli et piti rupee spämmää :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 15.11.2007 15:05 
Offline
Super Modder
Super Modder
User avatar

Joined: 14.06.2005 16:42
Posts: 929
Location: Turku, Finland
Eicca wrote:
"Annas ku mä näytän! ja sit meni reisille..

Legendaarista :mrgreen:

_________________
VAROITUS:
Yllä oleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, "haihattelua", asiatonta huumoria tai muita pilkkaavia ilmaisuja.
Lue varauksella!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: 17.11.2007 20:58 
Offline
Regular Modder
Regular Modder

Joined: 19.10.2004 23:27
Posts: 172
Location: Finland
Suoria pintoja kannattaa myös kokeilla leikata puukolla/mattoveitsellä, eli tekee pintaan pienen viillon ja taittaa muovin katki - tulee nättiä jälkeäkin


Top
 Profile  
 
PostPosted: 16.09.2008 14:04 
Offline
Senior Modder
Senior Modder

Joined: 14.02.2005 17:03
Posts: 252
Location: Finland Lenovo ThinkPad X61s
Nostampa tätä ketjua ylös, vaikka se sisältääkin turhaa avautumista...

Niin itse asiaan. Stinger mainitsi tuossa että leikkuupintoja on hyvä käsitellä esimerkiksi lämmittämällä.
Nyt pitäisi tehdä glowpad-tyyppinen valaistus akryyliin, mutta valo saisi tulla ulos ainoastaan niistä kaiverretuista kohdista, eikä levyn reunoilta ollenkaan. (alareuna, jossa ledit ovat, jää jalustaan piiloon)
Miten ne reunat pitäisi käsitellä ? En haluaisi kuitenkaan teipata tai maalata niitä piiloon.
Joskus kokeilin kuumailmapuhaltimella lämmitystä, ja reuna "kirkastui" eikä siitä enään tullut valo "läpi". Mutta tasaisen "sulatusjäljen" aikaansaaminen on aikas vaikeaa. Onko ideoita?Tarkoitus olisi saada aikaan sellaista jälkeä, mitä kehtaa esitelläkin.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group