Metku.net

MetkuMods
It is currently 15.09.2019 23:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 13.11.2007 20:22 
Junior Modder
Junior Modder

Millä työkalulla pitäis akryylia työstää? Isä, ite kusipäitten herra veti semmosessa jollain porasahalla ja onnistu vetää sen ihan vinoon ja se osa on paskana. Se akryyli muovi on 5mm paksuu

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 20:46 
Super Modder
Super Modder

Miten liittyy elektroniikkaan. Työstä dremmelillä vaikka.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 21:02 
Mini Modder
Mini Modder

Ei oikein liity elektroniikkaan.

Itse olen ihan pistosahalla pienihampaisella terällä työstänyt, mutta jälki oli miellyttävää vasta hionnan jälkeen.

Haiskahtaa tuo alotus katkeralta vuodatukselta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 21:48 
Junior Modder
Junior Modder

Oma kokemukseni akryylin työstämisestä kertoo sen että jos on iso pala niin menee helposti pienihampaisella puusahalla. pienemmät palat vaikka rautasahalla tai lehtisahalla, nämä tosin tahtovat lämmetä sahatessa jolloinka jälki ei kovin siistiä ja työstö jokseenkin hankalaa. Toki nuo kaikkein ohuimmat akryylit halkeavat sahatessa mutta niille sitten voi käyttää mattopuukkoa.

Tuosta dremelillä työstämistä ei ole kokemuksia muutakuin sen verta että hyvin taitaa sulattaa tuon työstettävän akrylin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13.11.2007 23:05 
Mini Modder
Mini Modder

Smuli wrote:
Oma kokemukseni akryylin työstämisestä kertoo sen että jos on iso pala niin menee helposti pienihampaisella puusahalla. pienemmät palat vaikka rautasahalla tai lehtisahalla, nämä tosin tahtovat lämmetä sahatessa jolloinka jälki ei kovin siistiä ja työstö jokseenkin hankalaa. Toki nuo kaikkein ohuimmat akryylit halkeavat sahatessa mutta niille sitten voi käyttää mattopuukkoa.

Tuosta dremelillä työstämistä ei ole kokemuksia muutakuin sen verta että hyvin taitaa sulattaa tuon työstettävän akrylin.

Rautasahaa tuetaan. (ja jesaria ja kuumaliimaa noin niikun yleensä :D)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 00:26 
Super Modder
Super Modder

Rautasahalla saa hyvin leikattua, samoin muilla pienihampaisilla sahoilla kuten pistosahalla. Vannesaha on varsin loistava laite, mutta ikävä kyllä sellaista ei ihan jokaisella ole käytettävissä, itsellänikin vain satunnaisesti.

Dremelin teristä työstöön käy jyrsinterät ja sirkkelin terää muistuttava pyöreä hammastettu metallilevy. Tietty ihan tavalliset Dremelin katkaisulaikatkin toimivat, mutta niillä pitää olla varovainen ettei terä sula kiinni.

Puukolla taikka mattoveitsellä tuota voi jossakin määrin vuolla, mutta kovin kätevää se ei ole.

Aukotuksia liittimille sun muille olen tehnyt muunmuassa poraamalla 25mm kuppiporalla tai ihan vaan pienellä poranterällä reikiä vieriviereen ja lopuksi jyrsinyt poranterän laidalla välit pois.

Sellainen porakoneeseen laitettava "sahaterä" ei ole kovin kätevä akryylin tai polykarbonaatin työstössä. Tuollainen terä tuntuu lähtevän hyvin herkästi ajelehtimaan väärään suuntaan.

Yleensäkin noiden muovien työstämisessä kannattaa ensin kokeilla eri työstötapoja johonkin hukkapalaan että löytää juuri kyseiselle muovityypille sopivimmat menetelmät. Mitä kovempaa muovia työstää, sitä varovaisempi saa olla ettei työstettävä kappale lohkea taikka muuten vaurioidu. Pehmeät ja joustavat muovikappaleet taas työstyvät välillä liiankin helposti joten niiden kanssa tarvitsee taas huomioida eri asioita.

Leikkuupintojen viimeistelyyn käy vaikkapa hiomapaperi, ihan tavallinen taikka esim dremelin hiomapaperilaikka. Myös kuumentamalla esim sytkärillä tai kuumailmapuhaltimella saa ihmeitä aikaan.

hyrava@IrcNet

Profile  

PostPosted: 14.11.2007 16:29 
Mini Modder
Mini Modder

Mikumi wrote:
Millä työkalulla pitäis akryylia työstää? Isä, ite kusipäitten herra veti semmosessa jollain porasahalla ja onnistu vetää sen ihan vinoon ja se osa on paskana. Se akryyli muovi on 5mm paksuu
Mullaki faija veti vihasena ja meni niin vinoon ku voi ikinä mikään mennä.. perkele

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 16:33 
Senior Modder
Senior Modder

Opetelkaa ite tekemään?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 21:11 
Super Modder
Super Modder

M@sse wrote:
Opetelkaa ite tekemään?

Aivan! Sitten ei enää voi syyttää kuin itseään jos joku menee reisille.

hyrava@IrcNet

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 21:46 
Mini Modder
Mini Modder

StiNgeR wrote:
M@sse wrote:
Opetelkaa ite tekemään?

Aivan! Sitten ei enää voi syyttää kuin itseään jos joku menee reisille.
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän! ja sit meni reisille..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 22:43 
Regular Modder
Regular Modder

Location: Pori *** CPU: Intel E8400 RAM: 4 Gigabytes HDD: 596 Gigabytes GFX: 8600 GTS
Eicca wrote:
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän!....

varmasti.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14.11.2007 22:55 
Mini Modder
Mini Modder

qwerty wrote:
Eicca wrote:
Olin ite tekemässä mut ku ei onnistunu ni faija tuli asenteella "Annas ku mä näytän!....

varmasti.
Mikä oli? Ei oo pakko uskoo.. En kyl tajuu mitä tossaki oli et piti rupee spämmää :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15.11.2007 15:05 
Super Modder
Super Modder

Eicca wrote:
"Annas ku mä näytän! ja sit meni reisille..

Legendaarista :mrgreen:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 17.11.2007 20:58 
Regular Modder
Regular Modder

Suoria pintoja kannattaa myös kokeilla leikata puukolla/mattoveitsellä, eli tekee pintaan pienen viillon ja taittaa muovin katki - tulee nättiä jälkeäkin

Profile  

PostPosted: 16.09.2008 14:04 
Senior Modder
Senior Modder

Nostampa tätä ketjua ylös, vaikka se sisältääkin turhaa avautumista...

Niin itse asiaan. Stinger mainitsi tuossa että leikkuupintoja on hyvä käsitellä esimerkiksi lämmittämällä.
Nyt pitäisi tehdä glowpad-tyyppinen valaistus akryyliin, mutta valo saisi tulla ulos ainoastaan niistä kaiverretuista kohdista, eikä levyn reunoilta ollenkaan. (alareuna, jossa ledit ovat, jää jalustaan piiloon)
Miten ne reunat pitäisi käsitellä ? En haluaisi kuitenkaan teipata tai maalata niitä piiloon.
Joskus kokeilin kuumailmapuhaltimella lämmitystä, ja reuna "kirkastui" eikä siitä enään tullut valo "läpi". Mutta tasaisen "sulatusjäljen" aikaansaaminen on aikas vaikeaa. Onko ideoita?Tarkoitus olisi saada aikaan sellaista jälkeä, mitä kehtaa esitelläkin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]