Metku.net

MetkuMods
It is currently 16.09.2014 05:53

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mitä tarvitsisin?
PostPosted: 24.10.2009 21:17 
Junior Modder
Junior Modder

Hei olen uusi tällä foorumilla ja olen nyt 8 luokalla. Minä en ole mikään insinööri sähköasioitten kanssa, tai sen verran ainaki että sain ledin räjähtämään :D mutta asiaan.

Minulla on koulussa speakereitten kotelo projekti ja ajattelin jos ympyröisin tai jotenkin laittelisin koteloon musiikin tahdissa vilkkuvat ledit on/off katkaisimella, mutta voisiko joku kertoa mitä kaikkea tarvitsen etteivät ne sitte räjähdä TAAS. Kyllä saan ledit vilkkumaan musiikin tahdissa, mutta ne ei kyllä kestä paljoo kun niitä on nyt räjähdellyt aika tiuhaan tahtiin.

Profile  

Post subject: Re: Mitä tarvitsisin?
PostPosted: 24.10.2009 21:39 
Site Admin
Site Admin

Voisitko piirtää kuvan nykyisestä kytkennästä komponenttien arvoilla varustettuna? Pikaisesti jos pitäisi arvata niin epäilisin sinun ajavan ledejä liian kovalla jännitteellä mutta tosiaan jos se kuva näin aluksi...

Profile  

PostPosted: 24.10.2009 21:41 
Junior Modder
Junior Modder

japala wrote:
Voisitko piirtää kuvan nykyisestä kytkennästä komponenttien arvoilla varustettuna? Pikaisesti jos pitäisi arvata niin epäilisin sinun ajavan ledejä liian kovalla jännitteellä mutta tosiaan jos se kuva näin aluksi...

krhm.... tämän jälkeen mua varmaan pidetään mänttinä no mut sanotaanpa että se ledi on mitää vastuksia yms juttui liitetty audio piuhaan.

Profile  

PostPosted: 25.10.2009 13:44 
Junior Modder
Junior Modder

Muutaman ledi toiminee rinnan kaiuttimen kanssa, kunhan laittaa sopivan etuvastuksen. "Sopiva" taas riippuu ledin kynnysjännitteestä ja jännitteestä kauittimen piuhojen välissä. Vahvistimen rasituksesta voinee joku osaavampi kertoa lisää.

Profile  

PostPosted: 25.10.2009 17:36 
Junior Modder
Junior Modder

Axu wrote:
Muutaman ledi toiminee rinnan kaiuttimen kanssa, kunhan laittaa sopivan etuvastuksen. "Sopiva" taas riippuu ledin kynnysjännitteestä ja jännitteestä kauittimen piuhojen välissä. Vahvistimen rasituksesta voinee joku osaavampi kertoa lisää.

Okei, voisiko joku listata minulle mitä kaikkea tarvitsisin jotta saisin toimimaan ledit musiikin tahtiin ja ettei ne sit kärvähtäisi. Jos joku ystävällinen tekisi minulle piirusutuksen miten ledit ja vastukset tulee laittaa + on/off kytkin.

Profile  

PostPosted: 25.10.2009 22:59 
Junior Modder
Junior Modder

Montako lediä ajattelit laittaa? Muistaakseni lueskelin joskus, että kovin montaa ei kannata laittaa kaiuttimen kanssa rinnan, sillä se käy vahvistimen päälle. Vastusten arvoista en osaa näillä tiedoilla sanoa, sillä pitäisi tietää ledien kynnysjännite ja kaiuttimen jännite. Monen ledin vilkuttamiseen kannattanee rakentaa jonkinlainen valourkupiiri ja laittaa ledeille oma virtalähde.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]