Moi!
Ensimmäinen postaukseni tänne!
Löysin MetkuModsin pari viikkoa sitten sattumalta ja innostuin heti. Olen jo pitkään pitänyt kaikennäköisestä modaamisesta ja virittelystä niin pienelektroniikan kuin puun ja metallin kanssa.
Ajattelin laittaa tänne ensimmäiseksi projektiksi minua jo pitkään mietityttäneen modin.
Tarkoitus olisi siis tehdä puusta ja mahdollisesti metallista(?) uudet kotelot jo hyvin palvelleeseen Logitechin Z-3 2.1 kaiutinsettiin. Pidän muuten kaiuttimien äänestä mutta yläbassot korostuvat hieman häiritsevästi. Subwoofer onkin tehty aivan liian ohuesta ja huokoisesta mdf- levystä ja kotelon seinät tuntuvat liikkuvan yhtä paljon kuin elementin kartio.
Projekti alkaa NYT.
Aloitin avaamalla satelliitit.
Satelliitti edestä:
Ja takaa:
Avaaminen tapahtui LogiWood- projektin tavoin irrottamalla muovitulpat ja avaamalla 4 ruuvia niiden takaa ja kotelon takaa. Muovitulpat sai aika näppärästi pienellä ruuvimeisselillä irti, tosin muoviin jäi pienet jäljet.
Avattu kotelo:
Kotelon sisällä odotti kummallinen yllätys, "refleksiputki" oli umpinainen eli vain koriste mutta toisaalta suljettu kotelo varmaankin sopii paremmin näin pienelle ja korkeita ääniä toistavalle elementille. Elementti on luonnollisesti magneettisuojattu ja itse magneetti on varsin vakuuttavan kokoinen. Magneetissa lukee vain teksti "Logitech" ja joitain numeroita eli valmistajasta en ainakaan itse löytänyt mitään tietoa.
Näiltä näkymin voisin tehdä diskanttien kotelot pelkästä 5mm teräslevystä. Alkuperäiset irrotettavat alumiiniset jalat taidan säästää.
Sitten subwooferiin.
Koska kotelon etupuolella eli elementin puolella ei ole mitään avattavaa on kotelo avattava takaa irrottamalla vahvistinmoduuli.
Edestä:
Vahvistin:
Moduuli on hyvin kiinnitetty 8 ruuvilla jotka kuitenkin irtosivat ongelmitta. Ongelmitta en kuitenkaan päässyt tämän pidemmälle koska virtapistokkeesta lähtevä johto menee suoraan muuntajalle joka on todennäköisesti liimattu väliseinän toiselle puolelle. Ylimääräistä johtoa on enintään sentin verran eikä tilannetta edes näe kunnolla. Mietin vain että kuinka ihmeessä kotelo on kasattu??
No, palaan asiaan huomenna ja aloitan nyt koteloiden suunnittelun.
Satelliitteihin ajattelin todellakin käyttää vain suht paksua teräslevyä. Koteloista tulee siis erittäin massiiviset ja tukevat. Kotelon muoto on varmaankin lähellä alkuperäistä. Valmiit kotelot ajattelin kiillottaa ja lakata.
Subwooferin kotelon ajattelin kasata 20mm mdf- levystä ja vahvistaa sitä vielä sisältä. Tilavuutta taidan suurentaa hieman koska kotelo on tyypiltään suljettu eikä tilaongelmaakaan ole. Pintäkäsittely on vielä avoin mutta todennäköisesti jotain metallia tulee pintaan.
Vahvistinmoduulille pitäisi jossain välissä virittää parempi jäähdytys koska se kuumenee melkoisesti.
Säätöyksikölle en näiltä näkymin ole tekemässä mitään, mutta katsotaan sitten kun kotelot on tehty!
Huomenna lisää!
Kommentoikaa/kyselkää!
Edit: kuvat laitettu vähemmän tyhmiin paikkoihin