Provosti kysyit valon aallopituudesta. Asiasta on tutkimustietoa lähinnä silmän kautta tapahtuvaan valohoitoon liittyen. Kilpaileva valkeen matkijasivusto (googleta Kallovalo) suosittelee lämmintä valkoista, joka on mielestäni täysin vääränlainen ohje tähän yhteyteen. Sivusto vieläpä varoittelee puhtaan valkoisten / sinisisten ledien olevan vaarallisia (no huh huh, muutaman minuutin käytöllä päivässä). Kävi mielessä, että lieneekö Valkeen oma kanava levittää disinformaatiota koko sivusto. No kallovalon rakennusohje muilta osin lienee suht ok. Valkee itse käyttää valkoista / sinertävää lediä, luultavasti täysin harkitusti ja joka on oikea valinta tässä tarkoituksessa. Eli ehdottomasti puhdas valkoinen/sinertävä pitää ledin olla mielestäni.. Melatoniinin, unihormonin erityksen keskeyttää tehokkaimmin ja nopeiten valo, jossa on runsaasti sinistä ja vihreää spektrin osaa. Melatoniinin erityksen keskeyttää tehokkaimmin aallonpituus on 446-477 nm. Lue lisää:
http://www.adlux.fi/public/koti/liteominaisuudet.html Oleellista on myös, että ledi / valonlähde saadaan mahdollisimman lähelle kohdettaan. Valaistusvoimakkuushan on kääntäen verrannollinen valolähteen etäisyyteen eli kaksinkertainen etäisyys pudottaa valaistusvoimakkuuden neljänteen osaan. Ledi pitäisi siis tunkea miel. korvakäytävään asti (kun käytetään teholtaan pientä ja hyötysuhteeltaan hyvää lediä, niin se ei lämpene vaarallisesti eikä ole epämukava. Itse käytän omassa itse tehdyssä versiossani 22000mcd valkoista lediä, jotka tungetaan noin kahden sentin syvyydelle korvakäytävään. Ledit on napattu dealextremen supertehokkaista avaimenperäledeistä.
Jos käytetään äärimmäisen tehokasta (joka siis on jo polttavan kuuma) lediä, niin se kompensoi etäisyyttä ja ledi voi olla kauempana ja fyysisesti eristettynä korvakäytävästä, jolloin se ei polta nahkaa (esim. kuten metkussa esitellyssä mallissa, mutta ledi saisi olla vieläkin tehokkaampi). Valon vaikutus huononee siis selvästi, jos ledin etäisyyttä tulee 2 cm:kin lisää. Valo menee myös "hukkaan" jos se tulee vinossa korvakäytävään, jolloin valo törmää korvakäytävän seinämään ja osa siitä muuttuu lämmöksi ennen aikojaan. Valon vaikutusmekanismi lienee perille päästyää muutakin kuin lämmöksi muuttumista, mutta suurin osa valosta muuttuu lämmöksi
sielläkin.
PS. oma mallini sai nimen tajunnanlaajennin