Lisäkorttien maalaus
Pitkään on netistä löytynyt artikkeleita, jotka käsittelevät kotelon, näppäimistöjen jne. maalausta. Kun tein ikkunamodin kotelooni, huomasin, kuinka tylsän näköisiltä lisäkortit näyttivät sen kautta katsottuina. Jotkut ovat käyttäneet merkkauskyniä ja UV-valoja, joilla on korttien reunat saatu hohtamaan, mutta miksi ei mennä astetta pidemmälle? Maalataan koko kortin selkämys. :)
![]() |
Otin laatikosta vanhan 3Com590b-combo pci verkkokorttini. Huomaa kuinka tylsän näköinen tämä vihreä pinta on. Katsotaanpa, saadaanko sitä yhtään kiinnostavammaksi. |
![]() |
Aluksi otetaan teippiä ja peitetään alueet, joita ei haluta maalata. Tässä tapauksessa PCI-liitin ja kortin etulevy liittimineen. |
![]() |
Peitä myös kortin etupuoli kauttaaltaan. Tätä puolta ei tarvitse maalata, koska se ei ole näkyvissä kortin ollessa paikallaan koneessa. |
![]() |
Kävin hakemassa paikallisesta halpakaupasta purkin valkoista pohjamaalia, keltaista neonmaalia ja kirkasta akryylilakkaa. |
![]() |
Parin pohjamaalikerroksen jälkeen kortti näyttää tältä. Tämän pohjamaalauksen päälle voikin sitten maalata melkein millä tahansa maalilla. Muistat vain seurata purkin kylkeen painettuja maalausohjeita, niin homma onnistuu. |
![]() |
Maalattuna keltaisella neonmaalilla ja tämän jälkeen peitettynä ohuella kerroksella kirkaslakkaa. Loistaa kivasti. Tässä vaiheessa myös testasin, ettei maalattu pinta johda sähköä. Emmehän me sentään halua tuhota korttia johtavalla maalauksella. |
![]() |
Kuten huomaat, maali jättää johtimien pintakuviot näkyville. Kiva pieni yksityiskohta. |
![]() |
Kortti laitettuna paikalleen ja kone käynnissä. Hyvin pelaa. Vertaa punaista Gainwarding Ti4200:sta tähän uuteen keltaiseen verkkokorttiin. Melkoinen ero. :) |
![]() |
Päivitys! Sain joitakin pyyntöjä joissa haluttiin nähdä miltä kortti näyttäisi kromilla maalattuna. Maalasin suoraan keltaisen pinnan päälle ja tässä on lopputulos. Kromimaali on hidasta kuivumaan joten korttia en saa paikalleen hyvään aikaan joten vielä ei ole tietoa kortin pinnan johtavuudesta. |
Jälleen kerran suhteellisen halpa ja erittäin helppo modi tehdä. Kromimaalilla saisi hienon peilipinnan tai miksipä ei värikoodaisi kaikki kortteja? Punainen äänikorttiin, vihreä verkkokortille jne. Tärkeä asia mikä pitää huomioida on maalin johtavuus. Metallinhohtomaalit ja vastaavat saattavat johtaa sähköä. Tarkistaaksesi maalien sopivuus maalaa muutama kerros maalia esimerkiksi puupalaan. Tämän jälkeen mittaa mittarilla maalipinnan resistanssi eli vastus. Vastusarvon pitäisi mennä asteikolta yli, mikä tarkoittaa ääretöntä vastusta. Tällöin maali ei johda sähköä. Varminta olisi ensin suihkuttaa kunnon kerros piirilevyille tarkoitettua suojalakkaa. Tämä estäisi mahdollisia ongelmia joita maali voi aiheuttaa korkealla taajuudella toimivissa piireissä jne. Toivottavasti tämä modi toimii sinullakin eikä jätä turhan montaa lisäkorttia toimimattomaksi. Tämä modi on suht riskialtis joten käytä omaa harkintaa lähdetkö toteuttamaan sitä. ;)
Kysymyksiä, kommentteja?
30.06.2002 - ©Japala











Content in english!
Sisältö suomeksi!
En ota mitään vastuuta tuhoutuneesta tai hajonneesta laitteistosta tai sen osasta.
Disclaimer! I will not take any responsibility for any destroyed or damaged hardware.
